Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Elektroniczne biuro obsługi mieszkańca

PETYCJE

Grupa: PETYCJE
Nazwa pozycji: Petycja w sprawie promocji gmin
Data publikacji: 2024-03-20
Preambuła Wniosku/Petycji*:
Wnioskodawca przed złożeniem niniejszego wniosku - zapoznał się z protokołem pokontrolnym Najwyższej Izby Kontroli o sygnaturze: LKI.430.003.2019 Nr ewid. 74/2019/P/19/072/LKI (w całości dostępny na stronach nik.gov.pl) 
W rzeczonym protokole - wnioski pokontrolne powzięte przez NIK - mają negatywny wydźwięk - i są prawie tożsame z innymi uprzednio realizowanymi przez NIK kontrolami w gminach w tym obszarze tematycznym - zatem można mniemać, że opisany stan jest permanentny, etc 
W treści wzmiankowanego protokołu NIK - inter alia konkluduje:  
(Skróty i podsumowania za serwisem PAP) 
"(?) 
Promocja gmin odbywa się bez jasnych strategii i planów działań, głównie na podstawie doraźnych pomysłów i ustnych sugestii  Także wydatki planowane są raczej na podstawie budżetów z lat wcześniejszych, niż na podstawie rzeczowych analiz potrzeb promocyjnych. A na końcu nie ma systemów ewaluacji działań, więc w efekcie gminy nie wiedzą nawet, czy i w jakim stopniu wydane pieniądze przyczyniają się do budowania ich pozytywnego wizerunku.
(?) W żadnym objętym kontrolą urzędzie nie opracowano odrębnego dokumentu strategicznego odnoszącego się wyłącznie do promocji danej jednostki samorządu terytorialnego - nawet jeśli na konieczność sporządzenia takiego dokumentu wskazano w obowiązujących dokumentach strategicznych.
(?)  Gminy w przytłaczającej większości nie sporządzają też szczegółowych planów działań promocyjnych.

Promocja gmin najczęściej jest jedynie realizacją schematycznych zadań, uzupełnianych pojawiającymi się często ad hoc "pomysłami" na doraźne działania promocyjne, które nie przekładają się na efektywną promocję na podstawie przemyślanej strategii. (?) 

(?) Na te wadliwości NIK wskazywała już w poprzednich kontrolach w tym obszarze.

Wydatki najczęściej planowano na cykliczne imprezy okolicznościowe, publikację artykułów prasowych i zakup gadżetów promocyjnych.

Finansowanie z budżetów promocyjnych promocję celów, które nie miały nic wspólnego z promocją, stwierdzono w połowie skontrolowanych jst. (?) pieniądze z budżetów promocyjnych wydatkowano np. w związku z publikacją nekrologów, zakupem mebli, stołu bilardowego i organizacją szkolenia związanego z ekologią.
NIK wskazuje na potrzebę:
Prawidłowego planowania promocji gminy na podstawie analizy potrzeb i wynikających z nich celów (określonych np. w strategii rozwoju) oraz właściwego monitorowania osiąganych efektów;
Dlatego Izba skierowała do kierowników skontrolowanych jst wnioski pokontrolne. Dotyczyły one przede wszystkim:
- konieczności planowania zadań dotyczących promocji gminy, na podstawie sporządzanych analiz potrzeb oraz określenia wskaźników osiągania celów i zadań promocyjnych oraz monitorowania i dokonywania analizy osiągniętych efektów działań promocyjnych,
- finansowania ze środków przeznaczonych na promocję tylko przedsięwzięć służących promocji gminy,
(?)" 

Kształt niniejszego wniosku i zakres pytań wynika wprost z faktu zapoznania się przez Wnioskodawcę z ww. protokołem NIK.
Wnioskodawca pozwala sobie tylko zauważyć, ze w przepisach prawa obszar ten został expressis verbis uregulowany przez Ustawodawcę: 
Mianowice w art 7 ust. 1 pkt 17, 18 i 19   Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym   (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 , 583) - określono expressis verbis - zadania  Wójta/Burmistrza/Prezydenta w tym obszarze - jako inter alia:  
"(?) Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej; 
18) promocji gminy; 
19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; (?)" 

- zagadnienia te określono - jako obowiązkowe zadania własne gminy. 

Zatem każdy Podatnik - ma obowiązek i prawo zadawać pytanie czy -  jeśli prawdziwe są powzięte przez  NIK wnioski - można byłoby pieniądze podatników  wydatkować efektywniej w tym obszarze?
Wszak w obecnej - szybko zmieniającej się rzeczywistości, można korzystać z możliwości angażowania najnowszych dostępnych narzędzi i mediów pozwalających trafiać od określonych grup odbiorców , a światowi liderzy w tym względzie (część hrabstw w USA i niektóre Jednostki w UE) wykorzystują już nawet sztuczną inteligencję do planowania i koordynowania długofalowych działań w tym obszarze - sic!

Tymczasem - a contrario trendom światowym - w naszych gminach - przytaczając ponownie konkluzję ze wzmiankowanego raportu NIK: "Promocja gmin odbywa się bez jasnych strategii i planów działań, głównie na podstawie doraźnych pomysłów i ustnych sugestii  Także wydatki planowane są raczej na podstawie budżetów z lat wcześniejszych, niż na podstawie rzeczowych analiz potrzeb promocyjnych(?)".

Resumując - zdaniem wnioskodawcy - biorąc pod uwagę, że wydatkowane są na ten cel pieniądze Podatników - w szczególnym interesie publicznym pro publico bono jest podanie tego obszaru kontroli społecznej, procedurom sanacyjnym, czy to w trybie art. 241 KPA czy innych przepisów dot. jawności i transparentności, etc  

W zawiązku z powyższym: 

Osnowa Wniosku: 
§1) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902 - w dalszej części rzeczona ustawa może występować pod akronimem: uoddip) - wnosimy o udzielnie informacji publicznej - jaką kwotę ze środków publicznych wydatkowała Gmina w 2023 r. w ramach zakupów związanych z szeroko rozumianymi usługami poligraficznymi. 
W rozumieniu wnioskodawcy rzeczona kwantyfikacja powinna dotyczyć wszystkich środków publicznych wydatkowanych w obszarze usług poligraficznych  w 2023 r. w tym wydatkowanych na usługi poligraficzne w ramach realizowanego zadania własnego gminy - zawartego  w art. 7 ust. 1 pkt. 18 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym  (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 , 583) 


§2) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c uoddip -  wnosimy o udzielnie informacji publicznej - jaką kwotę ze środków publicznych wydatkowała Gmina w 2023 r. - en bloc -  zgodnie z wykonywaniem obowiązkowego zadania własnego określonego w . 7 ust. 1 pkt. 18 - scilicet: wydatkowanie środków publicznych na wszystkie działania promocyjne gminy (bez względu na rodzaj zamawianych usług)
W ramach przedmiotowych kwantyfikacji wnosimy również o wyszczególnienie wydatków związanych z poszczególnymi obszarami typu: a) dedykowane kalendarze, b) banery, c) gadżety reklamowe, ulotki  i ewentualnie inne istotne pozycje wydatkowe, etc 


§3)  Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c   Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902) -  wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie - nazw trzech  największych dostawców usług poligraficznych w 2023 r. (Jeśli ilość dostawców była mniejsza - wg. stanu faktycznego. 
Wnosimy jednocześnie aby każdemu dostawcy przyporządkowana była stosowana kwota - wydatkowana przez Gminę w 2023 r. na usługi tego typu. 
 

§4)  Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c   Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902) -  wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie - jaką kwotę wydatkowała gmina na usługi poligraficzne w ramach ostatnich wyborów samorządowych w październiku 2018 r. oraz podanie - stosownych, odnośnych  nazwy firm (drukarni) które realizowały przedmiotowe zamówienia. W tym przypadku - jeśli tego typu wydatki miały miejsce wystarczy podać 2 największych dostawców. 

§5)  Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c   Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902) -  wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie - 5 najważniejszych pozycji  w ramach wydatków w 2023 r.- związanych z promocją gminy. 
Oczywiście w rozumieniu wnioskodawcy powinny to być  wydatki w ramach realizowanych zadań  własnych określonych w wyżej wymienionym art 7 ust. 1 pkt. 18 Ustawy o samorządzie gminnym.

§6)  Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit a  (" Udostępnieniu podlega informacja (..)  zamierzeniach działań władzy ustawodawczej oraz wykonawczej") Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902) -  wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie - jakie planowane są wstępnie 3 główne działania związane z wyżej wzmiankowanym obowiązkowym zadaniem własnym (promocja gminy) - w kontekście przyciągania i zachęcania ewentualnych inwestorów gospodarczych do Gminy w 2024 r. 

§7) Wnosimy o podanie danych kontaktowych Urzędnika, który w zakresie powierzonych mu zadań i wykonywanych kompetencji nadzoruje sprawy związane z zadaniami dotyczącymi tego obszaru wypełniania zadań publicznych w związku z ewentualnym zachęcaniem potencjalnych inwestorów - do inwestycji na terenie Gminy.  - scilicet:  (Imię i nazwisko, adres do korespondencji e-mail, tel. i stanowisko służbowe Urzędnika) 


II - Petycja Odrębna, o treści jak poniżej
Petycja odrębna - dla ułatwienia i zmniejszenia biurokracji - została dołączona do niniejszego wniosku   - vide -  J. Borkowski (w:) B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania?, s. 668; por. także art. 12 ust. 1 komentowanej ustawy - dostępne w sieci Internet.  - co jak wynika z cytowanego piśmiennictwa nie jest łączeniem trybów. 
 
W trybie Ustawy o petycjach (Dz.U.2018.870 tj. z dnia 2018.05.10)  -  biorąc pod uwagę, wyżej przytoczone tezy NIK  -  można upewnić się że poruszana przez nas tematyka należy z pewnością do wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji - wnosimy o: 


Osoba publikująca: Administrator Niebylec
Data publikacji: 2024-03-20

Załączniki

  • 2024-03-20 | 09:23:02

    Administrator Niebylec

    Ilość pobrań: 3

  • 2024-03-26 | 07:23:47

    Administrator Niebylec

    Ilość pobrań: 5