Grupa: | PETYCJE |
Nazwa pozycji: | Petycja w sprawie promocji gmin |
Data publikacji: | 2024-03-20 |
PETYCJE
Preambuła
Wniosku/Petycji*:
Wnioskodawca
przed
złożeniem
niniejszego
wniosku -
zapoznał się z
protokołem
pokontrolnym
Najwyższej
Izby Kontroli
o sygnaturze:
LKI.430.003.2019 Nr ewid. 74/2019/P/19/072/LKI (w całości dostępny
na stronach
nik.gov.pl)
W
rzeczonym
protokole -
wnioski
pokontrolne
powzięte przez
NIK - mają
negatywny
wydźwięk - i
są prawie
tożsame z
innymi
uprzednio
realizowanymi
przez NIK
kontrolami w
gminach w tym
obszarze
tematycznym -
zatem można
mniemać, że
opisany stan
jest
permanentny,
etc
W treści
wzmiankowanego
protokołu NIK
- inter alia
konkluduje:
(Skróty i
podsumowania
za serwisem
PAP)
"(?)
Promocja
gmin odbywa
się bez
jasnych
strategii i
planów działań,
głównie na
podstawie
doraźnych
pomysłów i
ustnych
sugestii
Także wydatki
planowane są
raczej na
podstawie
budżetów z lat
wcześniejszych, niż na podstawie rzeczowych analiz potrzeb promocyjnych.
A na końcu nie
ma systemów
ewaluacji
działań, więc
w efekcie
gminy nie
wiedzą nawet,
czy i w
jakim stopniu
wydane
pieniądze
przyczyniają
się do
budowania ich
pozytywnego
wizerunku.
(?) W
żadnym objętym
kontrolą
urzędzie nie
opracowano
odrębnego
dokumentu
strategicznego
odnoszącego
się wyłącznie
do promocji
danej
jednostki
samorządu
terytorialnego
- nawet jeśli
na konieczność
sporządzenia
takiego
dokumentu
wskazano w
obowiązujących
dokumentach
strategicznych.
(?)
Gminy w
przytłaczającej
większości nie
sporządzają
też
szczegółowych
planów działań
promocyjnych.
Promocja
gmin
najczęściej
jest jedynie
realizacją
schematycznych
zadań,
uzupełnianych
pojawiającymi
się często ad
hoc
"pomysłami" na
doraźne
działania
promocyjne,
które nie
przekładają
się na
efektywną
promocję na
podstawie
przemyślanej
strategii.
(?)
(?) Na te
wadliwości NIK
wskazywała już
w poprzednich
kontrolach w
tym obszarze.
Wydatki
najczęściej
planowano na
cykliczne
imprezy
okolicznościowe,
publikację
artykułów
prasowych i
zakup gadżetów
promocyjnych.
Finansowanie
z budżetów
promocyjnych
promocję
celów, które
nie miały nic
wspólnego z
promocją,
stwierdzono w
połowie
skontrolowanych
jst. (?)
pieniądze z
budżetów
promocyjnych
wydatkowano
np. w związku
z publikacją
nekrologów,
zakupem mebli,
stołu
bilardowego i
organizacją
szkolenia
związanego z
ekologią.
NIK
wskazuje na
potrzebę:
Prawidłowego
planowania
promocji gminy
na podstawie
analizy
potrzeb i
wynikających z
nich celów
(określonych
np. w
strategii
rozwoju) oraz
właściwego
monitorowania
osiąganych
efektów;
Dlatego
Izba
skierowała do
kierowników
skontrolowanych
jst wnioski
pokontrolne.
Dotyczyły one
przede
wszystkim:
-
konieczności
planowania
zadań
dotyczących
promocji
gminy, na
podstawie
sporządzanych
analiz potrzeb
oraz
określenia
wskaźników
osiągania
celów i zadań
promocyjnych
oraz
monitorowania
i dokonywania
analizy
osiągniętych
efektów
działań
promocyjnych,
-
finansowania
ze środków
przeznaczonych
na promocję
tylko
przedsięwzięć
służących
promocji
gminy,
(?)"
Kształt
niniejszego
wniosku i
zakres pytań
wynika wprost
z faktu
zapoznania się
przez
Wnioskodawcę z
ww. protokołem
NIK.
Wnioskodawca
pozwala sobie
tylko
zauważyć, ze w
przepisach
prawa obszar
ten został
expressis
verbis
uregulowany
przez
Ustawodawcę:
Mianowice
w art 7 ust. 1
pkt 17, 18 i
19 Ustawy z
dnia 8 marca
1990 r. o
samorządzie
gminnym (tj.
Dz. U. z 2022
r. poz. 559 ,
583) -
określono
expressis
verbis -
zadania
Wójta/Burmistrza/Prezydenta
w tym obszarze
- jako inter
alia:
"(?)
Zaspokajanie
zbiorowych
potrzeb
wspólnoty
należy do
zadań własnych
gminy. W
szczególności
zadania własne
obejmują
sprawy:
17)
wspierania i
upowszechniania
idei
samorządowej,
w tym
tworzenia
warunków do
działania i
rozwoju
jednostek
pomocniczych i
wdrażania
programów
pobudzania
aktywności
obywatelskiej;
18)
promocji
gminy;
19)
współpracy i
działalności
na rzecz
organizacji
pozarządowych
oraz podmiotów
wymienionych w
art. 3 ust. 3
ustawy z dnia
24 kwietnia
2003 r. o
działalności
pożytku
publicznego i
o
wolontariacie;
(?)"
-
zagadnienia te
określono -
jako
obowiązkowe
zadania własne
gminy.
Zatem
każdy Podatnik
- ma obowiązek
i prawo
zadawać
pytanie czy -
jeśli
prawdziwe są
powzięte przez
NIK wnioski -
można byłoby
pieniądze
podatników
wydatkować
efektywniej w
tym obszarze?
Wszak w
obecnej -
szybko
zmieniającej
się
rzeczywistości,
można
korzystać z
możliwości
angażowania
najnowszych
dostępnych
narzędzi i
mediów
pozwalających
trafiać od
określonych
grup odbiorców
, a światowi
liderzy w tym
względzie
(część hrabstw
w USA i
niektóre
Jednostki w
UE)
wykorzystują
już nawet
sztuczną
inteligencję
do planowania
i
koordynowania
długofalowych
działań w tym
obszarze -
sic!
Tymczasem
- a contrario
trendom
światowym - w
naszych
gminach -
przytaczając
ponownie
konkluzję ze
wzmiankowanego
raportu NIK: "Promocja
gmin odbywa
się bez
jasnych
strategii i
planów
działań,
głównie na
podstawie
doraźnych
pomysłów i
ustnych
sugestii
Także wydatki
planowane są
raczej na
podstawie
budżetów z lat
wcześniejszych, niż na podstawie rzeczowych analiz potrzeb
promocyjnych(?)".
Resumując
- zdaniem
wnioskodawcy -
biorąc pod
uwagę, że
wydatkowane są
na ten cel
pieniądze
Podatników - w
szczególnym
interesie
publicznym pro
publico bono
jest podanie
tego obszaru
kontroli
społecznej,
procedurom
sanacyjnym,
czy to w
trybie art.
241 KPA czy
innych
przepisów dot.
jawności i
transparentności,
etc
W
zawiązku z
powyższym:
Osnowa
Wniosku:
§1) Na
mocy art. 61
Konstytucji
RP, w trybie
art. 6 ust. 1
pkt. 1 lit c
Ustawy z dnia
6 września o
dostępie do
informacji
publicznej
(t.j. Dz. U. z
2022 r. poz.
902 - w
dalszej części
rzeczona
ustawa może
występować pod
akronimem:
uoddip) -
wnosimy o
udzielnie
informacji
publicznej - jaką
kwotę ze
środków
publicznych
wydatkowała
Gmina w 2023
r. w ramach
zakupów
związanych z
szeroko
rozumianymi
usługami
poligraficznymi.
W
rozumieniu
wnioskodawcy
rzeczona
kwantyfikacja
powinna
dotyczyć
wszystkich
środków
publicznych
wydatkowanych
w obszarze
usług
poligraficznych
w 2023 r. w
tym
wydatkowanych
na usługi
poligraficzne w
ramach
realizowanego
zadania
własnego gminy
-
zawartego w
art. 7 ust. 1
pkt. 18 Ustawy
z dnia 8 marca
1990 r. o
samorządzie
gminnym (tj.
Dz. U. z 2022
r. poz. 559 ,
583)
§2) Na
mocy art. 61
Konstytucji
RP, w trybie
art. 6 ust. 1
pkt. 1 lit c
uoddip -
wnosimy o
udzielnie
informacji
publicznej - jaką
kwotę ze
środków
publicznych
wydatkowała
Gmina w 2023
r. - en
bloc -
zgodnie z
wykonywaniem
obowiązkowego
zadania
własnego
określonego w
. 7 ust. 1
pkt. 18 -
scilicet:
wydatkowanie
środków
publicznych na
wszystkie
działania
promocyjne
gminy (bez
względu na
rodzaj
zamawianych
usług)?
W ramach
przedmiotowych
kwantyfikacji
wnosimy
również o
wyszczególnienie
wydatków
związanych z
poszczególnymi
obszarami
typu: a)
dedykowane
kalendarze, b)
banery, c)
gadżety
reklamowe,
ulotki i
ewentualnie
inne istotne
pozycje
wydatkowe,
etc
§3) Na
mocy art. 61
Konstytucji
RP, w trybie
art. 6 ust. 1
pkt. 1 lit c
Ustawy z dnia
6 września o
dostępie do
informacji
publicznej
(t.j. Dz. U. z
2022 r. poz.
902) -
wnosimy o
udzielenie
informacji
publicznej w
przedmiocie -
nazw trzech
największych
dostawców
usług
poligraficznych
w 2023 r.
(Jeśli ilość
dostawców była
mniejsza - wg.
stanu
faktycznego.
Wnosimy
jednocześnie
aby każdemu
dostawcy
przyporządkowana
była stosowana
kwota -
wydatkowana
przez Gminę w
2023 r. na
usługi tego
typu.
§4) Na
mocy art. 61
Konstytucji
RP, w trybie
art. 6 ust. 1
pkt. 1 lit c
Ustawy z dnia
6 września o
dostępie do
informacji
publicznej
(t.j. Dz. U. z
2022 r. poz.
902) -
wnosimy o
udzielenie
informacji
publicznej w
przedmiocie -
jaką kwotę
wydatkowała
gmina na
usługi
poligraficzne
w ramach ostatnich
wyborów
samorządowych
w październiku
2018 r. oraz
podanie -
stosownych,
odnośnych
nazwy firm
(drukarni)
które
realizowały
przedmiotowe
zamówienia. W
tym przypadku
- jeśli tego
typu wydatki
miały miejsce
wystarczy
podać 2
największych
dostawców.
§5) Na
mocy art. 61
Konstytucji
RP, w trybie
art. 6 ust. 1
pkt. 1 lit c
Ustawy z dnia
6 września o
dostępie do
informacji
publicznej
(t.j. Dz. U. z
2022 r. poz.
902) -
wnosimy o
udzielenie
informacji
publicznej w
przedmiocie -
5
najważniejszych
pozycji w
ramach
wydatków w
2023 r.-
związanych z
promocją
gminy.
Oczywiście
w rozumieniu
wnioskodawcy
powinny to być
wydatki w
ramach
realizowanych
zadań
własnych
określonych w
wyżej
wymienionym
art 7 ust. 1
pkt. 18 Ustawy
o samorządzie
gminnym.
§6) Na
mocy art. 61
Konstytucji
RP, w trybie
art. 6 ust. 1
pkt. 1 lit a ("
Udostępnieniu
podlega
informacja
(..)
zamierzeniach
działań władzy
ustawodawczej
oraz
wykonawczej")
Ustawy z dnia
6 września o
dostępie do
informacji
publicznej
(t.j. Dz. U. z
2022 r. poz.
902) -
wnosimy o
udzielenie
informacji
publicznej w
przedmiocie -
jakie
planowane są
wstępnie 3
główne
działania
związane z
wyżej
wzmiankowanym
obowiązkowym
zadaniem
własnym
(promocja
gminy) - w
kontekście
przyciągania i
zachęcania
ewentualnych
inwestorów
gospodarczych
do Gminy w
2024 r.
§7)
Wnosimy o
podanie danych
kontaktowych
Urzędnika,
który w
zakresie
powierzonych
mu zadań i
wykonywanych
kompetencji
nadzoruje
sprawy
związane z
zadaniami
dotyczącymi
tego obszaru
wypełniania
zadań
publicznych w
związku z
ewentualnym
zachęcaniem
potencjalnych
inwestorów -
do inwestycji
na terenie
Gminy. -
scilicet:
(Imię i
nazwisko,
adres do
korespondencji
e-mail, tel. i
stanowisko
służbowe
Urzędnika)
II -
Petycja
Odrębna, o
treści jak
poniżej
Petycja
odrębna - dla
ułatwienia i
zmniejszenia
biurokracji -
została
dołączona do
niniejszego
wniosku -
vide - J.
Borkowski (w:)
B. Adamiak, J.
Borkowski,
Kodeks
postępowania?,
s. 668; por.
także art. 12
ust. 1
komentowanej
ustawy -
dostępne w
sieci
Internet. -
co jak wynika
z cytowanego
piśmiennictwa
nie jest
łączeniem
trybów.
W trybie
Ustawy o
petycjach
(Dz.U.2018.870
tj. z dnia
2018.05.10) -
biorąc pod
uwagę, wyżej
przytoczone
tezy NIK -
można upewnić
się że
poruszana
przez nas
tematyka
należy z
pewnością do
wartości
wymagających
szczególnej
ochrony w imię
dobra
wspólnego,
mieszczących
się w zakresie
zadań i
kompetencji
adresata
petycji -
wnosimy o:
Osoba publikująca: Administrator Niebylec
Data publikacji: 2024-03-20